Hi geeft lesje mobiele manieren aan basisschoolleerlingen

woensdag, 14 november 2012

Uit onderzoek van Hi Young blijkt dat niet kinderen, maar juist ouders het voortouw nemen in het idee dat hun kind een mobiele telefoon moet hebben en zij daarbij ook het type toestel bepalen.* Dit is bij kinderen van 8 en 9 jaar meer het geval dan bij kinderen van 10-12 jaar. Bereikbaar zijn voor elkaar is de belangrijkste reden hiervoor. Maar liefst 83% van de ouders geeft de voorkeur aan een prepaid boven een abonnement. Al 60% van de kinderen van 8 tot en met 12 jaar heeft een mobiele telefoon en 40% van hen heeft een smartphone. In gezinnen waar de ouders de initiatiefnemers zijn, dragen zij ook de meeste kosten voor de mobiele telefoon van hun kind. Zij betalen de aanschaf van het toestel; de gebruikskosten liggen wel iets vaker bij het kind. De maandelijkse kosten van het mobiele-telefoongebruik van kinderen vallen over het algemeen mee. 38% heeft een verbruik van minder dan € 5,- en 30% tussen de € 5,- en € 9,-.

Het bijbrengen van (financieel) verantwoord omgaan met de mobiele telefoon is een speerpunt van Hi Young. Op het platform hiyoung.nl geeft zij kinderen en ouders allerlei tips en weetjes voor slimme mobiele manieren. Deze week is het de Week van het geld – een initiatief van Wijzer in geldzaken in het kader van leren omgaan met geld voor kinderen in het basisonderwijs – en geven medewerkers van Hi Young gastlessen op 35 basisscholen. De kinderen krijgen tips over slim omgaan met de kosten die een mobiele telefoon met zich meebrengt. Bekijk hier de video van de gastles op basisschool de Kameleon in Doorn.

Mobiel cadeau voor sint, verjaardag of kerst?
Met de feestdagen voor de deur is het de vraag hoeveel mobiele telefoons in schoenen of kerstsokken gestopt zullen worden. Dat zal volgens het onderzoek meevallen; 40% van de kinderen krijgt de telefoon zonder dat er een speciale gelegenheid is. Een kwart krijgt een telefoon op de verjaardag. Toch verwacht 90% van de ouders van kinderen zonder mobiele telefoon, dat er een speciale reden zal zijn om deze voor hun kinderen aan te schaffen.

Over Hi PrePay Young
Hi PrePay Young is het kinderlabel van mobiele provider Hi. Het levert een standaard PrePay-pakket met een aantal bijzonderheden. Zo hebben kinderen recht op twee nood-sms’jes als het PrePay-tegoed op is en zijn betaalde sms-diensten en 0906- en 0909-nummers geblokkeerd. Hi Young neemt daarnaast een educatieve rol op zich. Zo heeft het een online platform (hiyoung.nl) waar ouders en kinderen naartoe kunnen gaan en waar men onder andere educatieve filmpjes en tips kan vinden, bijvoorbeeld over slim omgaan met je mobiel en beletiquette. Op het platform kunnen kinderen ook vragen stellen. Voor Hi Young-bellers is er een spaarprogramma waar zij leren budgetteren en sparen voor gadgets, sms’jes of PrePay-tegoed. Bovendien hebben zij op dit platform een persoonlijke inlogpagina waar zij hun (bel)informatie kunnen zien en bijhouden. Voor ouders met een smartphone is er de Hi PrePay App waarmee ze kunnen bijhouden wat hun kind verbruikt en indien nodig beltegoed bij kunnen kopen.

* Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Hi Young door een onafhankelijk onderzoeksbureau in februari en juni 2012, onder in totaal 1000 ouders en 750 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar.

Bron: Hi Young

Zoek in nieuws
Zoek op onderwerp
Zoek op periode

Thema 2021: goed omgaan 
met geld is goud waard!

Deel deze pagina per e-mail
De link is per e-mail opgestuurd.